Ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ - ΑΝΑΘΕΜΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ του Νίτσε παρουσιάστηκε με την ευκαιρία της νέας του έκδοσης(Gutenberg) από τον Ήρκο Αποστολίδη στο βιβλιοπωλείο μας.
Παραθέτουμε μια μικρή περίληψη και εντός των προσεχών ημερών θα ανεβάσουμε ολόκληρη την ομιλία.
Ο Αντίχριστος είν’ ένα
νιτσεϊκό μανιφέστο οργής. Ίσως το πιο χαρακτηριστικό του κείμενο μετά τον
ποιητικό – κοσμολογικό –φιλοσοφικό Ζαρατούστρα.
Διαθέεται από ριζικά εικονοκλαστική ορμή. Απελευθερωτικός,
κατεδαφιστικός λίβελλος κατά του Κρατούντος. Ο Νίτσε, δείχνει τους αντιπάλους
του χωρίς περιστροφές: τους θεολόγους, κι
ό, τι έχει θεολογικό αίμα στις φλέβες του (κεφ. 8). Επιτίθεται στον Παύλο,
το Λούθηρο και τους δήθεν αναμορφωτές, στους κρυπτοθεολογίζοντες φιλοσόφους –
ακόμα και στον ίδιο τον Καντ...
Χτυπάει τον πυρήνα της χριστιανικής Ηθικής (κεφ. 15) : Απ’ τη στιγμή που η έννοια Φύση καθιερώθηκε
ως αντίθετη του θεού, το: φυσιολογικός έγινε
αναγκαστικά συνώνυμο του: απορριπτέος...
Ονοματίζει το κακό (κεφ.26):
ο ιερέας κακοποίησε το όνομα του θεού·
ωνόμασε βασιλεία του θεού μια κατάσταση πραγμάτων στην οποίαν ο ίδιος καθώρισε
την αξία τους· ωνόμασε θέλημα θεού τα μέσα με τα οποία επιτυγχάνεται ή
συντηρείται μια τέτοια κατάσταση· και μ' έναν ωμότατο κυνισμό αποτίμησε λαούς,
εποχές, πρόσωπα ανάλογα με το αν στάθηκαν ωφέλιμα ή αντιστάθηκαν στην ιερατική
του παντοδυναμία.
Υπάρχουν πιο κοφτερές κουβέντες απ’
αυτές στην Ιστορία του Παγκόσμιου Πνεύματος; Οι χριστιανοί δεν υπέταξαν τον
Αρχαίο Λόγο, την Αρχαία Τέχνη στα μέτρα τους; Αγάλματα σπάγαν για την
ψευτο-σεμνοτυφία τους, κείμενα Πλήθωνα καίγαν αργότερα οι Σχολάριοι, αλλά πολύ
πριν απ’ αυτούς οι καλογέροι σβήναν ρήτορες και τραγικούς, για να γράψουν τα
συναξάρια τους, κ’ οι «πεφωτισμένοι», «μεγάλοι» κιόλας «πατέρες της Εκκλησίας»,
κούναγαν το δάχτυλο, διαλέγοντας τα «αβλαβή» προς χρήσιν της νεολαίας...
Ο Νίτσε το
πιο γενναίο πνεύμα της Αναγέννησης, τρεις αιώνες μετά, πραγματικός συνεχιστής
των ρηξικέλευθων αρχαίων σοφιστών, οργίζεται για το σκοταδισμό του Μέσου Αιώνα,
με μάτι καθαρό. Δεν του ξεφεύγει τίποτα, και δε χαρίζεται σε κανέναν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου