Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

Οι θρησκόληπτοι που άλλοτε ακρωτηρίαζαν τα αγάλματα, σήμερα επεμβαίνουν και κόβουν τις εικόνες

Χριστιανοί ρασοφόροι σκαρφαλώνουν στις μετόπες του Παρθενώνα και καταστρέφουν τα φειδιακά ανάγλυφα που κοσμούσαν το αέτωμα του ναού θεωρώντας τα είδωλα και αναπαραστάσεις ακολασίας.

Η σκηνή αυτή κόπηκε από το ενημερωτικό φιλμ του σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά που προβάλλεται στον προθάλαμο της γυάλινης αίθουσας με τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης μετά από πιέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας.





Ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης, με επιστολή του στα ελληνικά ΜΜΕ, διαμαρτύρεται για την περικοπή σκηνής επισημαίνοντας:

"Σκοπός μου ήταν να δείξω - βασιζόμενος σε αναμφισβήτητα ιστορικά γεγονότα - ότι η σταδιακή " συρρίκνωση " του Παρθενώνα δεν πρέπει να αποδοθεί σε τυχόν φθορές μέσα στο χρόνο ή σε ενδεχόμενες αδυναμίες της κατασκευής του αλλά αντίθετα οφείλεται στον φανατισμό των ανθρώπων καθώς και στην βαρβαρότητα των διαδοχικών εισβολέων, χωρίς να ξεχνά κανείς τις ασύστολες λεηλασίες του λόρδου Eλγιν, πρέσβη της Μεγάλης Βρετανίας.
Στη σκηνή που κόπηκε βλέπουμε μερικούς βανδάλους " παλαιοχριστιανούς " να καταστρέφουν τα γλυπτά που κοσμούσαν το αέτωμα του ναού θεωρώντας τα είδωλα και αναπαραστάσεις ακολασίας.
Φαίνεται ότι ο ελληνικός κλήρος ζήτησε στη Διοίκηση του Μουσείου της Ακρόπολης όπου προβάλλεται η ταινία να κόψει αυτή τη σκηνή. Η ιστορία επαναλαμβάνεται : οι θρησκόληπτοι που άλλοτε ακρωτηρίαζαν τα αγάλματα, σήμερα επεμβαίνουν και κόβουν τις εικόνες. Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας.
Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών ( Droits d'Auteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη".
Στον επίλογο της επιστολής ο σκηνοθέτης σημειώνει:"Θέλω να κάνω σαφές το εξής:
ο κύριος σκοπός της ταινίας μου είναι να αποδειχθεί ότι ο λόρδος Eλγιν κατέστρεψε μέρος του ναού και έκλεψε τα αγάλματά του για κερδοσκοπικούς λόγους : ο αγοραστής - δηλαδή ο κλεπταποδόχος - ήταν το αγγλικό κράτος.Τα αγάλματα αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του Παρθενώνα".

Και το κερασάκι στην τούρτα από τη δήλωση του ΛΑ.Ο.Σ
Απολαύστε τη.
Αναφορικά με το θέμα, ο εκπρόσωπος του ΛΑ.Ο.Σ Κωστής Αϊβαλιώτης δήλωσε τα εξής: «Ο ευκολότερος αντίπαλος κάθε είδους προοδευτικού (ή δήθεν «προοδευτικού») είναι το έθνος και οι συνιστώσες του. Ο κ. Γαβράς (που προαλείφετο για επικεφαλής του Ευρωψηφοδελτίου του ΠΑ.ΣΟ.Κ) θεώρησε απαραίτητο να συμπεριλάβει στο πανάκριβο ντοκιμαντέρ του ιερείς να σπάνε το αέτωμα του Παρθενώνα. Δεν είναι νεοείσακτη ιδέα ο πόλεμος κατά της Εκκλησίας...».

Ποιος είπε ότι οι ΤΑΛΙΜΠΑΝ είναι μακριά μας;

5 σχόλια:

μαριάννα είπε...

Νίκο καλησπέρα. Νιώθω τόση ντροπή και τόση πίκρα που δεν έχω λόγια να χαρακτηρίσω την πράξη. Όπως βλέπεις καλά κρατεί το σκοτάδι στη ζωή μας και βεβαίως οι συναινετικές σιωπές είναι ακόμα πιο ένοχες. Μόλις τώρα στο Μέγκα ο Παντερμαλής καλεί τον Γαβρά να δούνε λέει τις δυο βερσιόν και να συναποφασίσουν!!!!!!!!!!!
Έλεος! Μα κι άλλο ατόπημα κατόπιν του τραγικού λάθους; Να καλείται ο σκηνοθέτης να παζαρέψει τις σκηνές στο έργο του;;;;
Τί άλλο θα δούμε πια;

Χαιρετώ και καλή δύναμη να έχουμε!

Βιβλιοπωλείο ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ - ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ είπε...

Μαριάννα
σου απαντώ με στίχους του Κώστα Βάρναλη, που δυστυχώς για την Ελλάδα,εκτός από μεγάλος ποιητής παραμένει και πάντα επίκαιρος.
"Φτωχάμοιρε λαέ, της προδοσίας
διδάχοι σου οι πρωτάτοι. Είναι ψηλά,
δεν τους φτάνουν τα βόλια σου, πως θέλεις
ναν τους φτάσουν της Μούσας τα φτυσίματα."

librarian είπε...

Καλημέρα, πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση και δε γνώριζα αυτή την πληροφορία. Μα αλήθεια δεν με ξενίζει, ο ρόλος της εκκλησίας είναι να δυσχεραίνει την επιστήμη και τον πολιτισμό, δυστυχώς, από πάντα.

μαριάννα είπε...

Πικρό, αληθινό, εύστοχο, ευθύβολο και πολύ σωστά, δυστυχώς, πάντα επίκαιρο.

Καλημερίζω

Βιβλιοπωλείο ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ - ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ είπε...

Από τον αναγνώστη του blog κ. Λουκά Ντάνο λάβαμε το παρακάτω e-mail - σχόλιο το οποίο δημοσιεύουμε όπως ακριβώς ήρθε.

ΚΥΡΙΟΙ
ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΠΛΗΣΣΕΣΘΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΓΕΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΑΝΩΤΕΡΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ.
ΑΝΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΑΣ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟ ΟΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΕΣ. Η ΜΕΤΑ ΜΑΝΙΑΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΛΑΜΠΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΕΠΕΙΔΗ ΘΕΩΡΗΘΗΚΑΝ ΤΟΠΟΙ ΕΣΦΑΛΜΕΝΗΣ ΕΩΣ ΚΑΙ ΑΚΟΛΑΣΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΚΟΛΑΣΤΟΙ ΒΑΝΔΑΛΟΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΘΙΓΟΜΕΝΟΙ ΤΙΜΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ. ΠΩΣ ΝΑ ΔΕΧΘΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΟΤΙ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΠΡΩΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΑΝ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΑΦΟΥ ΑΠΕΤΥΧΑΝ ΝΑ ΤΟΝ ΜΕΤΑΤΡΕΨΟΥΝ ΣΕ ΝΑΟ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΙΑΣ. ΑΠΟ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΣΕ ΝΑΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ.
ΣΤΟΝ ΟΡΧΟΜΕΝΟ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΑΝ ΤΟ ΝΑΟ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΧΑΡΙΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗΣ ΕΧΤΙΣΑΝ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΡΙΠΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΠΑΡΑΔΙΠΛΑ ΓΚΡΕΜΙΣΑΝ ΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ, ΛΑΜΠΡΟ ΑΡΧΑΙΚΟ ΚΤΙΣΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΤΡΕΣ ΤΟΥ ΕΧΤΙΣΑΝ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑ ΣΤΑ ΚΑΜΠΙΑ. ΤΡΕΧΑ ΓΥΡΕΥΕ, ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ ΗΤΑΝ ΞΕΒΡΑΚΩΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΒΑΛΑΝ ΤΑ ΗΘΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΠΟΥ ΗΘΕΛΕ ΚΑΙ ΘΕΛΕΙ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΝΤΥΜΕΝΕΣ ΑΡΑΒΙΚΑ (ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΙΣ ΚΑΛΟΓΡΙΕΣ)
ΔΥΣΤΥΧΩΣ Ο ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΠΛΗΓΗ ΣΤΑ ΕΘΝΗ, ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΑΔΟΥΣ ΤΩΝ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ, ΕΝ ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΑΣ ΣΚΟΤΩΝΟΥΜΕ, ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ, ΤΟΝ ΟΠΑΔΟ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ ΟΜΑΔΟΣ. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΝ ΟΙ ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΝΑ ΑΠΟΚΡΥΨΟΥΝ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ. ΝΑΙ, ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΑΜΕ, ΗΤΑΝ ΛΑΘΟΣ ΑΛΛΑ ΕΓΙΝΕ. ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΤΟ ΑΝΩΤΕΡΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ ΕΠΟΧΟΥΜΕΝΟ 350ρας ΜΕΡΣΕΝΤΕΣ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΤΑ ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ?
ΑΛΛΑ ΚΑΙ Ο ΣΕΒΑΣΤΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΙΛΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΟΔΑ ΤΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΣΚΕΠΑΣΕΙ ΤΟΝ ΚΑΗΜΟ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΟΞΑ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ ΠΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΓΕΥΤΗΚΕ.
Ο ΓΑΒΡΑΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΤΟΥΣ, ΑΝ ΔΙΑΦΩΝΕΙΤΕ, ΕΧΕΤΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΟΜΩΣ ΝΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙΤΕ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΣΤΕ ΚΥΡΙΟΙ, ΜΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙΤΕ. ΧΤΙΣΤΕ ΣΤΑ ΜΕΤΟΧΙΑ ΣΑΣ ΠΟΥ Ο ΤΟΥΡΚΟΣ ΚΑΤΑΚΤΗΤΗΣ ΑΛΛΟΘΡΗΣΚΟΣ ΣΑΣ ΧΑΡΙΣΕ ΜΕ ΒΟΥΛΕΣ ΧΡΥΣΕΣ. ΓΙΑΤΙ ΑΡΑΓΕ? ΤΟ ΣΚΕΦΤΗΚΑΤΕ ΠΟΤΕ ΠΡΙΝ ΜΙΛΗΣΕΤΕ ΞΕΡΟΛΕΣ ΤΟΥ ΥΨΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΥΦΟΥΣ?
ΦΑΝΑΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΠΑΝΤΟΣ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΥ,

ΛΟΥΚΑΣ Κ. ΝΤΑΝΟΣ